ANTIOXIDANTY – PROČ JSOU DŮLEŽITÉ

Za normálních podmínek je mezi antioxidanty a volnými radikály rovnováha. Pokud nastane nerovnováha, kdy přebývají volné radikály a antioxidanty nejsou schopné je zneutralizovat, tak dochází k oxidačnímu stresu.

Co jsou antioxidanty?

Antioxidanty jsou přírodní látky, které získáváte z potravin a doplňků stravy. Brání působení volných radikálů. Společně s reparativními (= obnovujícími) procesy organismu chrání před oxidačním stresem (přebytkem volných radikálů).

S menším množstvím volných radikálů si tělo poradí, ale při větším množství dochází k poškození různých buněk a vzniku zánětu.

Co jsou volné radikály?

Volné radikály jsou látky, které působí škodlivě na lidský organismus, na biologicky významné sloučeniny kde pozměňují strukturu buněk a může docházet k nádorovému bujení.

Poškození vzniklé působením volných radikálů může způsobovat:

  • horší schopnost regenerace buněk, 

  • předčasné stárnutí, 

  • stárnutí buněk, 

  • civilizační onemocnění (ateroskleróza, hypertenze, diabetes mellitus, metabolické komplikace, nádory, infekční, neurodegenerativní onemocnění),

  • a další nemoci. 

Volné radikály oslabují imunitní schopnost organismu.

Kde vznikají volné radikály?

Při nádechu vám do plic proudí kyslík, který přechází do krevního oběhu a krev ho roznáší do všech buněk. Buňky z kyslíku vytvářejí energii potřebou pro životně důležité procesy a přitom vzniká vedlejší produkt – volné radikály. Volné radikály jsou molekuly kyslíku, které jsou ve vašem těle poškozeny

  • slunečním zářením,

  • těžkými kovy (arzen, olovo, kadmium, rtuť),

  • rentgenovým zářením,

  • kouřem,

  • znečištěným ovzduším,

  • chemikáliemi,

  • cytostatiky (látky používané na léčení nádorů),

  • plísní,

  • stresem,

  • alkoholem,

  • každodenním stravováním (přepalování, tepelně neupravené potraviny, nekvalitní strava, nadměrná konzumace cukru, přejídání),

  • nadměrnou fyzickou aktivitou.

Nejdůležitější antioxidanty

  • Vitamin A,

  • vitamin E,

  • vitamin C,

  • selen,

  • zinek,

  • měď,

  • mangan,

  • fytoflavonoidy (rostlinná barviva),

  • bioflavonoidy (rutin, katechiny, pyknogenol, resveratrol, brusnice brusinka…),

  • karotenoidy (alfakaroten, betakaroten, zeaxantin, lutein, lykopen…).

 

Další antioxidanty

  • Koenzym Q10,

  • kyselina alfa-lipoová,

  • ginkgo biloba,

  • carnosin,

  • chlorofyl.

Kde získat antioxidanty?

Rakytník, borůvky, brusinky, černý rybíz, jahody, maliny, třešně, hrozny, jablka, citrusy, kiwi, broskve, meruňky, avokádo, rozinky, brokolice, mrkev, dýně, kapusta, listová zelenina, špenát, červená řepa, rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, kopr, šípek.

Doporučuje se přijmout alespoň 400 – 600 g rozmanitého ovoce a zeleniny denně.

ZÁVĚREČNÉ TIPY A RADY

-> Vyvarujte se vnějším faktorům, které poškozují molekuly kyslíku.

-> Dodržujte zásady zdravého životního stylu.

-> Zaměřte se na 400 – 600 g zeleniny a ovoce denně.

👀 Chcete najít cestu ke zdravému funkčnímu tělu a spokojenějšímu životu plnému energie a radosti?

👀 Jste otrávení z různých diet, hladovění a omezování se?

👀 Zajímáte se o zdravý životní styl, stravu, jídelníček či hubnutí?

Přidejte se do Facebookové skupiny Zdravý a Spokojený Život 🤩

👉 Ve skupině se můžete těšit na inspirativní živá vysílání, příspěvky na téma zdraví, stravy, odpočinku, pohybové aktivity, zdravého hubnutí a spoustu dalších.

👉 Budete mít možnost zapojit se do zajímavých výzev. Získáte tipy na recepty (nyní už jich je více než 100). Navíc se můžete kdykoli zeptat na to, co vás zajímá.

👉 Těším se na vás ve skupině. Protože se správnou podporou, inspirací a motivací dojdete mnohem dál.

vysvětlivky k článku:

oxidační stres = nerovnováha mezi antioxidanty a volnými radikály

g = gram = jednotka hmotnosti

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..